درس ۱۶ کتاب “تفکر و سواد رسانهای” پایه یازدهم با عنوان بازی زندگی است به بررسی تأثیر بازیهای رایانهای بر […]
درس ۱۶ کتاب “تفکر و سواد رسانهای” پایه یازدهم با عنوان بازی زندگی است به بررسی تأثیر بازیهای رایانهای بر سبک زندگی و ارزشهای اجتماعی میپردازد. در اینجا ۱۰ سوال همراه با پاسخ از این درس آورده شده است:
—
### سوالات و پاسخها:
1) چرا بازیهای رایانهای جذابیت زیادی دارند؟
– به دلیل طراحی مهندسیشده، گرافیک جذاب و امکان تعامل با محیط بازی.
2) برچسب اسرا چیست؟
– برچسب اسرا محدودیت سنی برای بازیهای رایانهای را مشخص میکند.
3) نمایش خشونت در بازیها چه تأثیری دارد؟
– میتواند باعث عادیسازی خشونت و کاهش حساسیت نسبت به رفتارهای خشونتآمیز شود.
4) نمایش نکات غیراخلاقی در بازیها چه پیامدی دارد؟
– ممکن است منجر به بلوغ زودرس و قبحشکنی رفتارهای غیراخلاقی شود.
5) چگونه بازیها میتوانند احساس ترس ایجاد کنند؟
– با نمایش موقعیتهای ترسناک و ایجاد حس عدم امنیت.
6) نمایش استعمال دخانیات در بازیها چه تأثیری دارد؟
– میتواند موانع روانی اجتماعی مصرف نکردن دخانیات را تضعیف کند.
7) چگونه بازیها ارزشهای اجتماعی را منتقل میکنند؟
– از طریق قواعد و اهداف بازی که بازیکن باید دنبال کند.
8) هدف اصلی بازیهای رایانهای چیست؟
– سرگرمی، آموزش و گاهی انتقال پیامهای فرهنگی یا اجتماعی.
9) چگونه میتوان تأثیرات منفی بازیها را کاهش داد؟
– با انتخاب بازیهای مناسب، محدود کردن زمان بازی و افزایش آگاهی.
10) چرا تحلیل بازیها برای مخاطبان مهم است؟
– برای شناخت اهداف آشکار و پنهان تولیدکنندگان و تأثیرات بازی بر ذهن و رفتار.










